- Menu podmiotowe
- Organy szkoły
Organy szkoły
Organami szkoły są:
- Dyrektor szkoły,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców,
- Samorząd Uczniowski.
Dyrektor szkoły
Do zadań Dyrektora szkoły należy planowanie, organizowanie i nadzorowanie pracy szkoły, a w szczególności:
- tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w szkole;
- kierowanie działalnością szkoły oraz reprezentowanie je na zewnątrz;
- kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
- stwarzanie warunków do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły;
- współpraca z pielęgniarką szkolną albo innymi osobami (instytucjami), sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, oraz rodzicami w przypadku wystąpienia problemów zdrowotnych lub higienicznych, w oparciu o procedury organizacyjne postępowania;
- współdziałanie z organem prowadzącym szkołę, realizowanie jego zaleceń i wniosków;
- przedkładanie do zatwierdzenia Radzie pedagogicznej projektów, planów pracy szkoły, kierowanie ich realizacją, składanie Radzie pedagogicznej okresowych sprawozdań z ich realizacji, udzielanie informacji o działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły Radzie rodziców;
- ustalenie, po zasięgnięciu opinii Rady pedagogicznej, organizacji pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
- dopuszczanie zaproponowanych przez nauczycieli programów nauczania do użytku szkolnego, po zasięgnięciu opinii Rady pedagogicznej;
- corocznie podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiały ćwiczeniowe obowiązujące w danym roku szkolnym;
- wyrażanie zgody na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą;
- przedkładanie Radzie pedagogicznej w celu podjęcia uchwały – projektów eksperymentów pedagogicznych;
- przedkładanie Radzie pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- opracowywanie i realizowanie planu finansowego szkoły, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkół oraz przedstawianie projektu do zaopiniowania Radzie pedagogicznej, a także organizowanie administracyjnej finansowej
- i gospodarczej obsługi szkoły;
- wstrzymywanie wykonania uchwał Rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa;
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym systematyczne hospitowanie lekcji i innych zajęć prowadzonych przez nauczycieli, prowadzenie dokumentacji hospitacji;
- podejmowanie decyzji w sprawie przyjmowania uczniów do szkoły, przenoszenie ich do innej klasy lub oddziału;
- organizowanie warunków do prawidłowej realizacji konwencji o prawach dziecka oraz umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, religijnej;
- zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań oraz w doskonaleniu zawodowym;
- realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, określonych w odrębnych przepisach;
- prowadzenie spraw osobowych pracowników szkoły;
- określanie zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników, zgodnie z przepisami kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków;
- administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem;
- współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
- zapewnianie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
- egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników szkoły ustalonego w szkole porządku oraz dbałość o czystość i estetykę szkoły;
- sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno – gospodarczą szkoły;
- organizowanie wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny;
- współdziałanie z organem prowadzącym w organizowaniu dowożenia uczniów;
- nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych;
- organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkoły oraz prac konserwacyjno – remontowych.
- organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkoły;
- odpowiadanie za właściwą organizację i przebieg egzaminu ósmoklasisty;
- wdrażanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych;
- co najmniej raz w roku, dokonuje kontroli zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, oraz określa kierunki ich poprawy;
- zapewnia uczniom w szkole miejsce na pozostawienie podręczników i przyborów szkolnych;
- prowadzi rejestr wyjść grupowych uczniów, które nie są wycieczkami.
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli
i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady pedagogicznej i rady szkoły lub
- w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
W okresie ograniczenia funkcjonowania jednostki Dyrektor odpowiada za organizację realizacji zadań szkoły, w tym organizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Rada Pedagogiczna
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły powołanym do opracowywania, wnioskowania i podejmowania uchwał w sprawach związanych z realizacją działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i organizacyjnej. Do kompetencji stanowiących Rady pedagogicznej należy:
- podejmowanie uchwał zmieniających Statut Szkoły;
- zatwierdzanie planów pracy szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów, zatwierdza jej wyniki;
- odwołanie z funkcji Dyrektora szkoły;
- delegowanie przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora;
- podejmowanie uchwał w sprawach eksperymentów pedagogicznych;
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły;
- ustalanie w drodze uchwały, szkolnego zestawu programów nauczania;
- uchwala Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły;
- postanawia o warunkowym promowaniu ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednego przedmiotu, do klasy programowo wyższej- raz w jednym cyklu nauczania.
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły a zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych
- i pozalekcyjnych;
- projekt planu finansowego szkoły;
- wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje Dyrektora w sprawie przydzielania nauczycielom stałych prac i zajęć oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- opiniuje organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- wyraża zgodę i podejmuje uchwałę o wycofaniu zgody na tworzenie oddziału międzynarodowego;
- powierzenie stanowiska wicedyrektora i innych kierowniczych stanowisk w szkole;
- opiniuje przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- opiniuje przedstawione przez Dyrektora propozycje realizacji zajęć wychowania fizycznego uwzględniając potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie lub aktywności fizycznej; uwarunkowania lokalne; miejsce zamieszkania uczniów; tradycje sportowe środowiska lub szkoły; możliwości kadrowe.
Rada Rodziców
W szkole działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców uczniów szkoły.
Rada rodziców działa w oparciu o własny regulamin, uchwalony przez ogół rodziców, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
Do uprawnień Rady rodziców należy w szczególności:
- współudział w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy szkoły;
- pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy szkoły;
- udział w realizacji programów wychowania oraz zadań opiekuńczych;
- udzielanie pomocy Samorządowi uczniowskiemu i innym organizacjom działającym w szkole;
- podnoszenie kultury pedagogicznej w rodzinie i środowisku lokalnym;
- podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla szkoły, zwłaszcza na działalność wychowawczą i pozalekcyjną;
- pobudzanie i organizowanie różnych form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły;
- tworzenie klimatu twórczej współpracy jak najliczniejszej grupy rodziców ze szkoły;
- współpraca z radami oddziałowymi przede wszystkim w celu realizacji zadań Rady na szczeblu oddziału klasowego oraz aktywizacji ogółu rodziców w działaniach na rzecz oddziału klasy i szkoły.
Uchwalanie w porozumieniu z Radą pedagogiczną:
Regulaminu Rady;
- programu wychowawczo- profilaktycznego;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły;
- opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu;
- opiniowanie ustalonych przez Dyrektora podręczników i materiałów edukacyjnych
- w przypadku braku zgody między nauczycielami przedmiotu;
- opiniowanie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno- wychowawczych;
- opiniowanie formy realizacji dwóch godzin wychowania fizycznego.
Rada rodziców może:
- wnioskować do Dyrektora Szkoły o dokonanie oceny nauczyciela, z wyjątkiem nauczyciela stażysty;
- występować do Dyrektora Szkoły, innych organów szkoły, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkolnych;
- delegować dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły;
- delegować swojego przedstawiciela do Zespołu Oceniającego, powołanego przez organ nadzorujący do rozpatrzenia odwołania nauczyciela od oceny pracy.
W zebraniach Rady rodziców może uczestniczyć pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania albo higienistka szkolna w celu omówienia zagadnień z zakresu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia uczniów, z zachowaniem w tajemnicy informacji o stanie zdrowia uczniów.
W celu wspierania działalności statutowej szkoły rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady rodziców określa Regulamin Rady Rodziców.
Samorząd Uczniowski
W szkole działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie. Samorząd działa w oparciu o własny regulamin ustalony przez społeczność uczniowską w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
Samorząd może przedstawić Radzie pedagogicznej lub dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich podstawowych sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem;
- prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu;
- prawo do posiadania własnych funduszy, które służą do finansowania działalności Samorządu uczniowskiego;
- prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły może podejmować działania z zakresu wolontariatu;
Samorząd może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu, której zadaniem jest koordynacja działań wolontariackich zebranych spośród pomysłów zgłoszonych przez zespoły uczniowskie poszczególnych oddziałów klasowych.